11 september 2012

BJÖRNBÄRS FROSSA



HEJ DÄR!!



För många år sedan satte jag ett björnbär på baksidan av garaget
i år var väggen översållad 
med rosa blommor




Humlor och bin gjorde sitt bästa
och resultat har blev en riklig skörd 
av jätte goda björnbär



Men vad gör man då av björnbär
mer än att äta dom solvarma? 
Jo, man kan göra 
"Svarta Pärlor" och "Flytande Rubiner"



"Svarta Pärlor"
Gör så här:
400 g björnbär
11/4 dl strösocker
1 kanelstång
2 cm skivad färsk ingefära
skal och saft av ½ färsk citron
2 dl rom



Lägg bären och socker i glasburkar.
Tillsätt kryddor och citronskal,
pressa över citronsaften.
Fyll på rom.
Vänd burken dagligen tills sockret har löst sig.
Då är bären klara att serveras, 
helst varma med glass.



När bären i burken är slut
har vi det bästa kvar.

"Flytande Rubiner"


Sila lagen och servera
 den mörkröda vätskan i glas.
Alkoholhalt och sötma 
varierar från gång till gång 
och kan justeras 
med sprit och socker.



Ät, drick och njut!
Kram
Raina

16 kommentarer:

  1. Åhhhh så gott det ser ut!
    Tack för att du delar med dej av receptet!
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera
  2. Åh, så gott det ser ut!
    Sitter här och riktigt dreglar över dina vackra foto.............
    Blev plötsligt väldigt sugen på bär, tur att jag har en del i frysen.

    Kram Anneli

    SvaraRadera
  3. Oi, dette ser fantastisk godt ut!
    Har tenkt i mange år at jeg skal plante bjørnebær, men nå skal det bli:)
    Og så nydelige bilder:)
    Ha en fin uke, klem Hanne

    SvaraRadera
  4. Hm.. låter ljuvligt.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  5. Vilket trevligt recept, två i ett=) Jag har en björnbärsbuske som sett sina bästa dagar, nu ska den grävas upp, kanske får den en ny växtplats...

    Vackra och inspirerande bilder! Ha en fin kväll!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt!!!
    Så otroligt gott det ser ut!!!
    Ljuvliga bilder,
    Kram
    AC

    SvaraRadera
  7. vakkert og herlig:)
    Du er flink:)

    SvaraRadera
  8. Så läckert med egna björnbär!
    Dom ser otroligt goda ut.

    Önskar dig en fin kväll!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  9. Låter jättegott och vilka härliga bilder du visar alltid

    Kram Rosa

    SvaraRadera
  10. Åh vad gott det ser ut! Vackra bilder som vanligt:)
    Musmattan gjorde jag på samma sett som decupage.

    Kram susanne

    SvaraRadera
  11. Jag satte en buske förra året och hade 10 bär i år..men tack för recepten.. kommer väl till pass nästa år!!

    Fina bilder du tagit.!!

    Kram kram

    SvaraRadera
  12. åå det ser underbart gott ut....men jag tror björnbären här ha torkat bort i år...men det få bli en liten tur i helgen...tack för underbara bilder! stor kram från Maja

    SvaraRadera
  13. Påminner om min adventsdricka, jag använde rom, björnbär och hallon iår. Snart ska jag sila den.
    Och päron är det sjukt mycket iår, har aldrig varit med om maken. Imorse plockade jag full en skottkärra, och uppe i trädet finns tusentals kvar! Det mesta slänger vi tyvärr.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  14. Mums! Så gott! Själv gjorde jag saftsoppa till maken och barnbarnen av de frysta bären från i fjol! Simpelt, men gott tyckte de...I går plockade jag ett helt tråg fullt, står fortf i kylen...hmmm ska kanske nåt annat denna gång?...
    Underbara bilder! Kram Lena

    SvaraRadera
  15. Härligt med recept på björnbär. Kul med lite nytt. Mina björnbär har också gett god skörd så detta ska jag prova.

    Ha det gott

    Kram Karin

    SvaraRadera
  16. Vad gott det ser ut, tack för receptet och tips, nu vet jag vad jag ska göra med våra björnbär mer än att ha dem i yoghurten :-) Vi har lite björnbärsbuskar vid vår tomt också, och iår har det blivit en hel del.

    Ha en toppenfin helg!
    Stor Kram Paula

    SvaraRadera