21 juli 2014

SEMESTERTIPS

Hejsan!
I går gjorde jag mitt årliga sommarbesök
 på detta vackra slott.




Läckö Slott en pärla vid Värnens strand
 som det står i turistbroschyrerna,
  om detta kan jag verkligen hålla med.





Jag besökte även slottsträdgården där  
slottsträdgårdsmästaren Simon Irvine  
skapat ett vackert samspel 
mellan blommor och grönsaker.




Det är en särskild känsla för mig
 att besöka denna trädgård....



......eftersom jag vet att min anfader 
slottsträdgårdsmästare 
Daniel Valdon 
som var anställd av 
Magnus Gabriel De la Gardie 
en gång skötte denna trädgård.






Kommer du till Lidköping 
så gör en avstickare till Läckö Slott 
och upplev ett sagoslott.





Kram Raina

9 kommentarer:

  1. Hej!
    Så vackra bilder från detta slott, tack för tipset!
    Önskar dej en fin Fortsättning på sommaren
    Kram KLthrine

    SvaraRadera
  2. Kära lilla rara du, så gammalt och
    tänk att du har en anfader till dig som arbetet där. Tänk om dessa väggar kunde tala, visst är det spännande. Slottet är ju så vackert
    så man bliver alldeles betagen.
    Däe har jag aldrig varit vad jag kommer ihåg.

    Tack för Du berättar för oss.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  3. Tack för Du berättar för oss, det
    är ju verkligen intressant
    det Du har att berätta .

    SvaraRadera
  4. Nu var det länge sedan jag var på Läckö Slott. Kombinationerna med grönsaker och blommor brukar vara så läckra.

    Ha det gott
    Elisabeth

    SvaraRadera
  5. Det är verkligen ett riktigt sagoslott och där finns alltid så mycket att titta på. Kommer ev. att åka dit i morgon. Ska tänka på dig och din anfader...
    RosMarie

    SvaraRadera
  6. Oh, vad härligt med bilder från Läckö Slott. Tack för att du tog oss ditt! Var där förra sommaren med son, svärdotter och hennes föräldrar, härliga minnen! Eftersom jag tidigare bodde mellan Göteborg och Alingsås så var det inte så långt till Läckö coh Spiken. Ha det skönt i sommar värmen!

    SvaraRadera
  7. Hej Raina,
    stunning pictures! So full of live!!!
    Thank you for sharing!
    All my best from Austria
    Elisabeth

    SvaraRadera
  8. fina bilder
    Ha en fin kväll!
    Hanna

    SvaraRadera
  9. Jaa visst är det vackert vårat slott här i Lidköping! Hoppas DU har det gott Raina ♥ Kram Gunilla

    SvaraRadera