28 december 2014

BALIFLICKA

Tjingeling!



På vardagsrumsbordet
 står just nu
 en fajans figur som kallas 
Baliflickan


Hans Salomon (1900-1990)
 heter designern till flickan.
Han var gravör och skulptör i Danmark
 men flydde under kriget till Sverige 
och under åren 1943-45 skapade han 
skulpturer och figuriner till Rörstrands Porslinsfabrik.


Som ung 
önskade jag mig Baliflickan,
 tyckte den var så detaljrik och vacker,
men så blev det aldrig.... 



 Nu  tillverkas 
den inte längre på 
Rörstrandsfabriken i vår stad
 Lidköping.
Men för några år sedan 
hittade jag den på en auktionsfirma 
och då tvekade jag inte, 
Baliflickan med Lotusblomman 
i sina händer blev min. 




Kram Raina

3 kommentarer:

  1. Fin!
    Vad roligt när man får tag på något man önskat sig så länge!

    / Pernilla

    SvaraRadera
  2. Så nydelig blogg du har, flotte bilder og nydelige detaljer :)

    SvaraRadera
  3. Vilken utsökt figurin och så roligt att du till slut lyckades! Den är verkligen vacker!
    Du har så vackert och vinterfint omkring dej!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera