13 juni 2019

REGN, ÅSKA OCH TISTELFJÄRILAR


Hej på er!
I natt gick åskan och en del av regnet som kom fyllde på mina vattentunnor.

På morgonen gick jag ut i trädgården för att kolla om sniglarna vågat sig fram, fem hungriga, orädda och dumdristiga fick sätta livet till och lära sig trädgårdslivets hårda skola, att trädgårdsmästaren är tuff, obarmhärtig och hjärtlös med sin vässade sax.

Styvklematisen som jag för några år sedan fick av en god vän har vuxit sig stor och börjat blomma. 


Clematis recta
är en örtartad klematis som inte klättrar utan bildar en stor, yvig buske. Dekorativt mörkt bladverk och vita blommor. Skall vara härdig i hela landet. Blir ca 1 m hög.


Tistelfjärilar invaderar vår trädgård och  studsar från blomma till blomma ovetande om att den har blivit kändis och omtalad i flera nyhetskanaler.  


Även Moses brinnande buske blomma i min trädgård.


Moses brinnande buske har fått sitt namn av att den avsöndrar en eterisk olja som vid varmt väder förgasas. Om detta sker snabbt nog, kan det på avstånd te sig som en rök. Den citrondoftande gasen är brännbar, och kan antändas genom att vätskedroppar fungerar som brännglas.Växten skadas dock inte av elden.


Önskar er en fin kväll 
här har solen trängt bort molnen och temperaturen har stigit till 20 grader.




Kram Raina

1 kommentar:

  1. Hej Raina !

    Alltid en fröjd att kika in hos dig - din trädgård är helt magisk !
    Jag förstår ju att det ligger massor av jobb bakom att hålla den i det fina skicket.
    Häftigt att det är så många tistelfjärilar i år, det måste ha varit gynnsamt klimat för dom.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera