18 augusti 2019

MORGON OCH SNIGLAR

Hej alla fina i trädgårdslandet!



Idag har jag varit och köpt några flera Purpurmejram. Har köpt en tidigare och den är så tacksam och lyser så fint ibland stenarna.



Jag håller på att göra om vid vår lilla damm. Alla  perenner har blivit så stora där. Då är det dags att dela, flytta och kanske sätta några nya.


En perenn som är annorlunda och som jag tycker är rolig det är Trollrudbeckia. Jag satte den förra året och det är jag glad för. Denna mycket speciella rudbeckia har frodiga gröngrå blad,  med stora, purpursvarta, koniska blomknappar omgivna av endast gröna foderblad och saknar helt kantblommor. 





Jag har också börjat fundera på att köpa lite vårlökar, sätter inte så mycket lök, det blir liksom tomma håll bland mina stenar när de har blommat över. Men i år skall jag nog testa några sorter, tulpaner, hyacinter och..... ja, jag får se vad det blir.



Har ni några höstplaner för era trädgårdar? Hos mig sprutar det idéer hela tiden.


Önskar alla en fin augustivecka!
Kram Raina

2 kommentarer:

  1. Tack för denna trevliga stund här i din trädgård. Lika njutbar i dag som varje gång du lägger inlägg här. Jag har också egen trädgård men i enklare laget. Jag har en fråga som jag länge tänkt på. Det här med gräskanten som alltid ser välansad ut. Vi har visst grävt ner "plastskyddet" mellan gräs o stenar men undra ändå om det finns bättre sätt att hålla snyggt. Andvänds möjligen någon sorts skärare eller hur gör du för att att så snygga kanter. Tacksam för tips som kunde förenkla för mig.

    SvaraRadera
  2. Tack snälla. Jag har inget mellan sten och gräskant.Min man använder en vanlig trimmer och kör efter kanterna när vi har klippt gräset. Ibland efter mycket regn kan det bli lite grässtrån här och där men de är lätt att ta bort. Kram Raina

    SvaraRadera