20 april 2020

VINTERGRÖNA





Hej mina vänner!

För flera år sedan planterade jag  Vintergröna i min trädgård. En perenn som blommar med ljuvliga blå blommor på våren.



Men i min stenträdgård blev det ingen riktig lycka. Vintergröna som är en marktäckare spred sig glatt mellan stenarna utan att fråga om lov. 
Det blev som det värsta ogräs och till slut fick jag nog. 


Jag plockade bort stenarna där de gömde sig och grävde upp alla plantor och satte dem i en stor kruka. Det visa sig vara ett lyckokast, den trivs alldeles utmärkt i krukan. 



Nu blommar de villigt på våren och är vacker grön resten av året även på vintern. Jag täcker inte krukan på vintern men ställer den nära en husvägg. På våren får Vintergrönan lite kogödsel i krukan, något den tydligen gillar.
Nu slipper jag en massa revor mellan stenarna, men har ändå glädje av de blå blommorna som blommar tacksamt länge.



Tips
 har du Vintergröna i rabatten gräv upp några och sätt i en kruka så har du en härdig och trevlig blomma i kruka hela året.


Kram Raina

4 kommentarer:

  1. Bra tips! Jag har vintergröna i en upphöjd rabatt under en tall och där har den faktiskt hållit sig än så länge...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Så vackert med vintergröna i kruka! Vilken bra ide´! Har plantor som finns både här och där och är till besvär mest, men blommorna är ju så söta och vackert blå! Vi har ju en fin vår som lockar till trädgårdsarbete. Fortsätt att vara frisk och kry!
    hälsningar borensbergstanten

    SvaraRadera
  3. Nu har jag planterat vintergröna i kruka och det blev så fint!! Tack för att du tipsade!
    Kramkram
    borensbergstanten

    SvaraRadera