21 juli 2020

LILJOR


 Just nu är det inte bara grönt i min trädgård utan det blommar flera sorters liljor där.



Det började för några år sedan när jag fick en liljelök av en god vän. Jag planterade den i en kruka. Långt mycket senare kom en stängel med några vita  blommor. Inte så lyckat. Testade då att sätta löken i en av mina stenrabatter. Och se, där trivdes den och blommade rikligt men hade bytt färg från vit till mera gulvit och blommorna spred också en söt god doft omkring sig.


Då väcktes mitt intresse och jag ville ha flera sorters liljor. Jag började köpa lökar och plantera. Nu i år blommar de vackert lite här och där bland stenarna.
Här kommer lite bilder på mina liljor.





Men det är inte bara jag som gillar liljor 
Nej... tyvärr även sniglarna och liljebaggar tycker om blommorna. Sniglarna äter både knoppar och blommor med stor aptit. Så det har varit en jobbig tid att hålla koll på liljorna från oväntade besök. 
Jag har inte lyckats helt så här kan blommorna se ut efter
ett snigelbesök.


Önskar er en fin vecka!



Kram Raina

3 kommentarer:

  1. Du har nog den vackraste trädgård jag har sett! Och den prydligaste! Helt underbara liljor har du! Liljebaggar har jag haft, men då strödde jag Myrr under plantan så försvann de!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Tack kära vän så glad jag blir för dina vackra ord. Tack också för tipset om Myrr det skall jag pröva. Ha det gott😍

    SvaraRadera
  3. Liljor är ju alldeles underbara och din trädgård är helt magisk! Alltid lika kul att kika in till dig :)
    Kram Titti

    SvaraRadera