1 september 2020

SEPTEMBER

 Hej


Nu börjar den där höstkänslan infinna sig, trädgården börjar gå över i höstfärger. Kärleksörten skiftar i svagt rosa och Rudbeckian blommar på flera ställen i min trädgård. Floxen har snart blommat över - men som de har blommat denna sommar. Här en ljusrosa variant.


En blomma som jag köpte i fjol var  Purpurmejram, Origanum Herrenhausen, den blev då 2019 års perenn och jag förstår varför. 


Den har blommat nu på sensommaren med mängder av blommor som fjärilar och insekter har älskat.


Så det är en perenn jag rekommenderar till dig, den blommar länge och du får njuta av mängder med fjärilar på blommorna.


Önskar alla en fin början på september!
Kram Raina


4 kommentarer:

  1. Vilken trädgård du har! Alltid blommande och SÅ välskött! Flox är en av mina favoriter också, den rosa för doften och den vita för färgen i skymningen!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Du har så fin trädgård, Purpurmejram har även jag fallit för och har den i trädgården och den är jättefin och vilken lycka att Floxen blommar så här på hösten och många har så vackra färger.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  3. Hej Raina! Jag har i flera år följt din blogg och också kommenterat någon gång tror jag. Du har den finaste trädgård jag sett. Sååå vackert med alla stenarna att jag kanske vill göra lite liknande, dok en enda rabatt. Får jag möjligen fråga dig hur du enklast håller rent mellan stenarna? Har du marktäcknande väv under stenarna eller hur hålls ogräset borta? Jag hade tidigare en rabatt med stenar rätt på och detta höll inte så bra mot ogräset så jag gjorde om den. Tackar dig om du kan berätta lite till mig. Hälsningar Siv i Österbotten Finland

    SvaraRadera
  4. Redan september, oj vart tog den här sommaren vägen? Trots corona och begränsade besök av vänner och bekanta så sprang sommaren iväg!Men vilken trädgård du har! Så välplanerad och så
    fina perenner, tycker att värmen har slagit hårt mot vissa växter men rosorna har ju verklligen trivts i sommar, flox har jag inte så många de verkar inte trivas så bra faktiskt så jag får glädjas åt andras!Dina t.ex.:-) Ha det bra kramkram Borensbergstanten

    SvaraRadera