4 oktober 2020

HÖST

 Hej där vänner!

Idag är det höstkänsla i min trädgård det blåser kraftigt och regnmolnen samlar kraft för att lyda metrologen som har sagt att det skall börja regna under eftermiddagen.


Lilla grodan vilar fortfarande på sin sten tror väl fortfarande att värmen skall komma tillbaka där är ju snart Brittsommar.


Trädgården har varit ovanligt grön denna höst och bladen på perennerna har inte börjat gulna, i blomväg är det mest kärleksörten som levererar nu. Jag har konstaterat att jag har alldeles för många i min trädgård, skall byta ut några mot andra perenner nu i höst.



En annan perenn som lyser när solen gömmer sig, är Strålrudbeckia, passande namn. Den är tacksam och blommar tills Kung Bore gör entré.


Jag har planterat några tulpan/narcisslökar, brukar inte göra det, för jag gillar inte att de skall stå kvar i landet till de vissnar ned. Men så fick jag ett tips av en väninna att sätta lökarna i lökkorgar, så kan man ta upp korgen efter blomning och förvara på någon mera undanskymd plats.

Önskar alla en fin söndag och så håller vi tummarna för att Birgittadagen blir varm.
Legenden berättar att den Helig Birgitta tyckte att vi hade så kallt och bistert klimat här i norden, att hon bad för oss. Herren skall då ha svarat med att kring den heliga Birgittas dag ge oss några extra sommardagar.



Kram Raina

1 kommentar:

  1. Vilken fantastiskt vacker trädgård du har även på hösten! Och alltid lika väl"städad". Här är det löv och barr i alla rabatter... men rosorna blommar än!
    Kram, Monica

    SvaraRadera